Domů Blog Stránka 22

I Twitter má své pokročilé operátory pro vyhledávání. Vyzkoušejte si je

0

Průměrný počet tweetů, který denně prolétne on-line světem, je cca 650 milionů.
Abychom si dokázali reálně představit vznik takového množství informací v rámci
platformy Twitter, stačí se podívat na „prozatím“ nekonečný stream tweetů srze server Internet Live Stats.

Následuje samozřejmě otázka, jak vyhledávat v takové množině a mít výsledky s určitou mírou relevance? Cesta vede přes pokročilé operátory Twitteru, které můžeme využít v rámci rozhraní pro vyhledávání.

Twitter a jeho pokročilé operátory

Následující přehled je seznamem dosud známých operátorů Twitteru, přičemž jejich využití demonstrujeme na několika příkladech.

Operátor Funkce Příklad dotazu
„fráze“ Pomocí fráze vyhledáváme ta klíčová slova, která jsou v rámci anglických uvozovek. "informační gramotnost"
OR Booleovským operátorem OR hledáme buď term A, nebo B, či oba dohromady. (competitive OR market) intelligence
Negace zapsaná znaménkem minus, odstraňuje požadované slovo z dotazu. "informační věda" -knihovnictví
#hashtag Vyhledá tweety obsahující zvolený #hashtag #informacnigramotnost
from: Vypíše seznam tweetů publikovaných daným uživatelem. from:igramotnost
to: Vypíše seznam tweetů, které byly odeslány určitému uživateli. to:igramotnost
@ Zobrazí tweety, které citují uživatele. @igramotnost
near: Zobrazí tweety obsahující sdělení blízko zvoleného města. "informační gramotnost" near:praha
near: within: Definuje tweety, které byly publikovány do určité vzdálenosti od zvoleného města. near:brno within:20km informace
since: Zobrazí pouze ty tweety, které byly publikovány po určeném datu. doaj since:2017-07-31
until: Zobrazí pouze ty tweety, které byly publikovány do určeného data. doaj until:2017-07-31
filter:links Vyhledá tweety, které mají odkaz. database filter:links
? Vyhledá tweety, které jsou ve formě otázky the moon ?
:), 🙁 Pomocí emotikonů můžete vyhledávat i náladou označené tweety. metallica :)

 

Příklady vyhledávání na Twitteru

Vyzkoušejme si nyní vyhledat například nové informační zdroje pro oblast vědy. Dotaz by tedy mohl vypadat následovně (volba klíčových slov se může na základě vašeho uvažování na dotazem lišit).

(science OR scientific) ("informarion source" OR tool OR database) since:2017-01-01

Následně se můžeme podívat na přehled aktuální výsledků tweetů, které se zjevily v mikroblogosféře od začátku roku 2017. Tedy například i ten následující.

Zkuste si postavit vlastní dotaz k nějakému informačnímu problému a dejte nám vědět vaše zkušenosti s vyhledáváním na Twitteru.

 

Photo by Uncalno

Zastavte příjem zpráv do Gmailu. Boomerang spustil novou funkci

0

Doplněk Boomerang, kterým můžete načasovat odeslání pošty, má nyní zajímavé rozšíření. Nově můžete pozastavit příjem e-mailových zpráv do vaší schránky Gmailu.

Tvůrci provedli průzkum týkající se vztahu mezi produktivitou a zahlcením e-maily, přičemž zjistili, že uživatelé, kteří neustále kontrolují novou poštu, mají problém se znovu ponořit do řešení pracovního problému – opětovné nabytí pozornosti trvá v průměru 20 minut.

Boomerang for Gmail tak představil funkci Inbox Pause, přičemž si můžete nastavit parametry dle svého uvážení.

Zastavte e-maily podle vašich pravidel.

Při nastavení Inbox Pause si můžete zvolit:

  • zdali lidé, kteří vás nezastihli, obdrží automatickou odpověď (případně její podobu)
  • výjimky pro doručení (prémiová funkce)
  • naplánování automatického přechodu na normální režim příjmu e-mailů
  • zda skrýt dočasný label, pod který vám bude v mezičase chodit pošta
  • naplánovat příjem pošty (prémiová funkce)

Pokud se chcete podívat, co vše umí Boomerang for Gmail, podívejte se na následující přehledové video (v angličtině).

 

DOAJ: tisíce open-access vědeckých časopisů na jednom místě

0

Otevřený přístup v oblasti vědy je v současné době bezesporu velmi diskutovaným tématem, ale zároveň fenoménem, díky němuž jsou vědecké a výzkumné informace přístupné komukoli. Můžeme nicméně říci, že v současném informačním zahlcení se bez znalosti ověřených zdrojů těžko odlišuje kvalitní open-access žurnál od predátorského. Ty se totiž na první pohled totiž tváří jako odborná periodika, nicméně indexace v renomovaných databázích je prakticky nulová, nebo je taková informace z webu predátorského časopisu nepravdivá. Není výjimkou, že provozovatelé těchto negativních seriálových publikací často vyžadují za umístění článku nemalé poplatky. Co s tím dělat?

Intellectual Property Audit – základní právní rámec (část třetí)

0

Tento článek je pokračování v definování rámce využitelnosti patentových informací – Intellectual Property Audit – základní právní rámec (část I.) a Intellectual Property Audit – základní právní rámec (část II.).

V rámci patentové ochrany jsou uplatňovány dva základní principy pro patentování určitého vynálezu (Přádná a Hošková 2008):

  • First-to-invent

Tento způsob je známý především v americkém patentovém právu a jedná se o průkaznost originální tvůrčí činnosti vynálezce, tj. patentovou ochranu získá ten, který má jasné důkazy o své činnosti, nikoli ten, kdo přijde první s vynálezem na patentový úřad.

  • First-to-come

Princip uplatňovaný např. i v České republice. Patent se uděluje na základě podané přihlášky, přičemž hlavní kritérium je čas podání. V případě, že je posléze nutné řešit spor o vynálezectví, rozhoduje o něm příslušný soud.

Životní cyklus patentu se dá následně obecně definovat na tyto fáze (ÚPV 2015):

  1. Myšlenka, tvůrčí činnost, vznik vynálezu
  2. Stanovení rozsahu patentové ochrany
  3. Podání přihlášky + zaplacení poplatků
  4. Formální průzkum
  5. Námitky
  6. Průzkum novosti
  7. Průzkum patentovatelnosti
  8. Vydání patentové listiny / Zamítnutí / Ukončení řízení
  9. Odvolání
  10. Platba udržovacích poplatků (až do 20. roku ochrany)

Z hlediska prvotní myšlenky je nutné rovněž diskutovat bezpečnost sdílení informací.  Např. ÚPV směřuje pozornost k nutnosti rozlišování ochraně myšlenky proti prozrazení principu vynálezu a ochranu myšlenky proti porušení práv. V prvním případě se jedná o racionalizaci jednání vynálezce, v případě druhém posléze o soubor nástrojů vedoucí nejenom k ochraně vynálezu, ale i podpoře jeho komercionalizace v případě pečlivě dané strategii. Na druhé straně je potřeba zmínit, že získání patentové ochrany samo o sobě nezaručuje tržní uplatnění (ÚPV 2012).

Různé druhy průzkumu

Rozsah patentové ochrany je třeba zvážit zejména právě v souvislosti s tržní (marketingovou) strategií a to samozřejmě i s ohledem na investovanou částku. Čím širší geografickou ochranu vynálezce (přihlašovatel) chce, tím vyšší jsou vstupní a následně udržovací poplatky. Podání přihlášky posléze zajišťuje zvolený patentový zástupce.[1]

Z hlediska struktury přihlašovacího postupu se v mnoha státech uplatňuje přístup tzv. odloženého průzkumu (Přádná a Hošková 2008), tedy zveřejnění přihlášky ještě před vydáním rešeršní zprávy. První implementace tohoto postupu spadá do 60. let minulého století, kdy kvůli obrovskému nárůstu přihlášek a nemožnosti zajištění racionální doby zveřejnění, docházelo ke zpoždění reakce patentových úřadů. Např. v Česku tedy po podání patentové přihlášky úřad zahajuje formální průzkum, který může trvat až 18 měsíců. V rámci formálního průzkumu se kontroluje věcná správnost přihlášky a dodržování náležitostí, nicméně se neposuzuje novost vynálezu. Zároveň v momentě podání vzniká priorita, která je důležitá pro časové určení práva přednosti a vznik patentové rodiny. Datum zápisu priority zároveň slouží jako počáteční datum pro lhůtu dvacetileté ochrany.

Po uplynutí doby, kterou má úřad na provedení formálního průzkumu, podává přihlašovatel žádost o tzv. hloubkový (úplný) průzkum (Přádná a Hošková 2008), při němž se již ověřuje novost.

Hloubkový průzkum se skládá ze dvou přístupů:

  • Průzkum novosti
  • Průzkum patentovatelnosti

V rámci formálního průzkumu je rovněž otevřené řízení pro předkládání námitek. Řízení končí udělením patentu, zamítnutím, nebo pozastavením řízení.

V momentě, kdy je vydán patent, počítá se dvacetiletá lhůta ochrany od doby podání priority a zároveň je toto podřízeno placením udržovacích poplatků.

Všechny jmenované fáze (právní stavy) jsou zároveň významnými informačními entitami, které se významně využívají v oblasti Competitive Intelligence, a to v ohledu technologických aktivit firem. Pro získání těchto informací se využívají specializované patentové databáze.

Použitá literatura

PŘÁDNÁ, Zdenka a Marta HOŠKOVÁ, 2008. Praktické postupy při přihlašování vynálezů a užitných vzorů do zahraničí. Praha: Metropolitní univerzita Praha. ISBN 978-80-86855-38-7.

ÚPV, 2012. Příručka vynálezce [online]. Dostupné z: http://upv.cz/cs/publikace/prirucka-vynalezce.html

ÚPV, 2015. Část B – vynálezy a dodatková ochranná osvědčení. In: Metodické pokyny – vynálezy [online]. Praha: ÚPV, s. 91. Dostupné z: http://upv.cz/dms/pdf_dokumenty/metodicke_pokyny/2015/B-vynalezy_2015b.pdf

 

[1] V tomto případě je vlastníkem vynálezu (pokud není určeno jinak smlouvou) firma.

Jak otevřené to je? Nový průvodce zpřístupňováním vědy a výzkumu

0

Organizace Open Research Funders Group (ORFG), která se rovněž zabývá šířením povědomí o otevřeném přístupu v oblasti vědy a výzkumu zveřejnila nového průvodce pro tuto oblast. Na základě poměrně silného zájmu mnoha organizací o koncept open-access tak vznikl zajímavý dokument, který si klade za cíl pomoci:

  • analyzovat současný stav zveřejňování v rámci otevřeného přístupu v organizaci
  • určit vztah mezi financování výzkumu a jeho zveřejněním
  • zvolit vhodnou strategii pro daný typ organizace.

Šest důležitých oblastí

ORFG vymezila šest oblastí, které jsou důležité pro tvorbu daného rámce. Jedná se o:

  1. Zpřístupňování vědeckých článků
  2. Zpřístupňování dat a kódu
  3. Možnost opětovného využití
  4. Náklady
  5. Soulad daných předpisů (compliance)

Průvodce naleznete zde.

 

Použité zdroje

ORFG, 2017. Open Research Funders Group [online] [vid. 2017-07-12]. Dostupné z: http://www.orfg.org/

Alternativy k YouTube pro celovečerní filmy nebo dokumenty. Zdarma

0

YouTube patří samozřejmě mezi hlavní a nejznámější platformu s audiovizuálními díly. Nicméně, existují rovněž i jiné pěkné zdroje tohoto typu informace. A to třeba v momentě, kdy hledáte rychlý způsob jak okamžitě a legálně zhlédnout nějaký zajímavý celovečerní film, dokumentární pořad, seriál a jiné záležitosti. Pojďme se podívat na některé z dalších.

Metriky vědecké literatury. Nový průvodce

0

Nakladatelství Taylor & Francis zveřejnilo průvodce metrikami vědecké literatury. Napříště tak budete moci zkoumat úspěšnost a kvalitu odborných textů z pohledu:

  • vědců
  • editorů článků
  • knihovníků

Portál má sloužit k pochopení podstaty hodnocení vědecké literatury od nejznámějšího Impact Factoru až po méně známé metody měření (oblasti bibliometrie resp. scientometrie).

Průvodce naleznete zde.

Alerty neboli upozornění. Jak si vytvořit osobní informační systém (o čemkoli)

0

Masivní nárůst publikovaných blogů, článků, tweetů a dalších informační entit způsobuje řadu problémů nejen ve firmách, které se snaží sledovat své okolí. Už před cca 40 lety řešily společnosti problém absolutní nezvladatelnosti přílivu informace, resp. schopnosti toto množství analyzovat.

Ansoff definoval, že tradiční management čelí především těmto problémům (Ansoff 1980):

  1. Signály, které vysílá trh, zůstanou často nepovšimnuty. Zejména se jedná o absenci systému včasných varování, přičemž tento negativní faktor vede k situaci, kdy firmy čelí nenadálým překvapením.
  2. Vrcholový management trpí zahlcením informací a nedostatkem odborných kapacit pro jejich analýzu a hledání možných souvislostí pro firmu.
  3. Pokud se ve firmě vyskytují klíčové informace o dění na trhu, často se naopak neodstanou k odpovědným pracovníkům.
  4. Není snaha (popř. neschopnost) provádět shromažďování informací uvnitř firmy a přinášet pozitivní výstupy pro rozhodování.

Problém informačního zahlcení se netýká pouze společnosti, ale i osobního přístupu k informacím, přičemž zahlcení provází většinu z nás.

Jedním z důležitých nástrojů, jak filtrovat a zpřesnit informace, které potřebujete k řešení informačních problémů jsou tzv. alertní služby, neboli upozornění. Ty slouží především k tomu, aby ve chvíli, kdy dojde k indexaci (ke vzniku) nějaké informace v on-line prostředí, vy o tom dostanete zprávu. Můžete si vybrat, zda do vašeho e-mailu, RSS čtečky, nebo nějakého pracovního dashboardu. Pokud začnete využívat alertní služby, máte nakročeno k řešení podstatných problémů spojených právě s informační explozí, informační zahlceností a těžkostmi při posuzování relevance v této informační záplavě.

Google Alerts je velmi dobrá služba

Pojďme se podívat na jednu z nejznámějších alertních služeb Google Alerts. Ta je vás po zadání příslušného dotazu informuje, zda se neobjevila nějaká nová informace právě v rámci tohoto vyhledávače.

V rámci Google Alerts můžete ovlivňovat výsledky řadou faktorů.

Google nám přitom nabízí vyladit si upozornění dle svého, přičemž tuto možnost reprezentují následující charakteristiky:

  • Pro vytvoření dotazu lze využít pokročilé operátory Google
  • Frekvenci upozornění můžete volit denní, týdenní, nebo v reálném čase
  • Ze zdrojů lze vybrat blogosféru, zpravodajství, web, videa, knihy, diskuze, finance a nebo nechat vše na Google automaticky.
  • Ovlivňujete jazykové rozhraní
  • Ovlivňujete geografické zacílení
  • Můžete zvolit, zda vám Google pošle všechny výsledky a nebo bude posuzovat jejich kvalitu.
  • Způsob doručení informace (e-mail, RSS)

Pozor, funkce alertů jde dál než obecná aktualizace skrze RSS kanály například na zpravodajských severech. Jde o personalizovanou záležitost, která vám významně pomůže při třídění informací a situací, kdy jednoduše potřebujete sledovat změny kolem určitého tématu. Tento rozdíl si je potřeba uvědomit, ale i posléze praxí navnímat.

Další zdroje

Pro oblast vědy a výzkumu posléze upozornění v rámci Google Scholar, nebo alertní služby v rámci open-access systému WorldOfScience.org.

Zkuste si na těchto platformách stanovit nějakou vaši informační potřebu a nechat si zasílat třeba přímo do vašeho e-mailu (nejlépe si založit pro tyto experimenty novou).

Pokud hledáte dobrou čtečku RSS kanálů, doporučujeme například Feedly.

Máte typ na další dobrou alertní službu. Napište nám.

Použitá literatura:

ANSOFF, H. I. Strategic issue management. Strategic Management Journal. 1980, vol. 1, pp. 131-148.

 

Photo by Erwss, peace&love

Informační gramotnost podporuje pracovní úspěch

0

Společnost Proquest provedla průzkum mezi cca 200 knihovnicemi a knihovníky ze Spojených států na téma úrovně informační gramotnosti (IG) ve společnosti. Mezi zajímavé výstupy lze definovat (Proquest 2016):

Mapu oborových příležitostí ocení čeští exportéři

0

Trochu jiný pohled na exportní příležitosti pro české firmy do zahraničí nabízí nová Mapa oborových příležitostí (MOP). Jednotlivé obchodní případy totiž jsou od nynějška geograficky rozčleněné včetně určení odvětví.