Home Postupy & Návody Google #Searching (2): Zkoumáme titulky a obsah na doménách

Google #Searching (2): Zkoumáme titulky a obsah na doménách

0
Google #Searching (2): Zkoumáme titulky a obsah na doménách

V minulém článku věnující se úvodu do vyhledávání na Google jsme se seznámili s „frází“ jako výborným nástrojem pro zpřesňování výsledné množiny dokumentů. V tomto článku budeme pokračovat dále a naučíme se využívat další pokročilé operátory tohoto vyhledávače. Tentokrát se zaměříme na vyhledávání v titulcích webových dokumentů, v obsahu dokumentu a na specifických doménách.

Pokud bychom si měli určit, které části dokumentu obsahují obsahově relevantní informace pro vyhledávání, určitě je můžeme definovat následovně: název dokumentu, abstrakt, klíčová slova. Google jako reprezentant povrchového webu nám umožní první z nich.

Zkusme si tedy vyhledat následující. Představte si, že jste extrémními fanoušky mobilního telefonu Samsung Galaxy řady S a chcete vědět poslední dění kolem tohoto modelu včetně eventuálních uniklých fotografií apod.

Operátor intitle:

Vyzkoušíme si tedy do Google vyhledat frázi:

"samsung galaxy s8"

Abychom se zbavili přebytečných a redundantních odkazů, tento dotaz si zpřesníme následovně:

intitle:"samsung galaxy s8"

Nyní jsme již dostali od Googlu množinu cca 200 tisíc dokumentů (webových stránek), které mají v titulku námi hledaný model telefonu společnosti Samsung.

Operátor site:

A protože chceme poslední a aktuální informace, které se kolem tohoto stroje dějí, rádi bychom se dozvěděli aktuální informace z Twitteru.[1] Vložte do Google následující dotaz:

intitle:"samsung galaxy s8" site:twitter.com

Pokročilé operátory Google
Pokročilé opetátory intitle: a site:

Tentokrát nám Google vrátil výsledky, které obsahují titulek s danou frází ovšem pouze a jenom na doméně Twitter.com.

Operátor intext:

Analýzou dokumentů jsme zjistili, že některé stránky obsahující aktuální informace o chystaném modelu S8 včetně nových fotografií ho popisují tímto klíčových slovem GalaxyS8. Podíváme se tedy, jak bychom mohli tuto informaci využít. Zadejme do Google následující dotaz:

intext:galaxyS8 site:cz

Zároveň pomocí Nástrojů definujte časové omezení na poslední hodinu. Výsledky jsou pěkné. Tentokrát Google vrátil výsledky dokumentů, které někde ve svém obsahu musí obsahovat klíčové slovo galaxyS8 a tyto dokumenty musí být umístěny na nějaké české doméně.

Pokročilé opetátory Google
Pokročilé opetátor intext: včetně ladění rešerše pomocí Google Nástrojů.

Všechny tyto pokročilé operátory Google otevírají jiné možnosti vyhledávání na Google a zároveň jsou významnými pomocníky při eliminaci zbytečných, nerelevantních dokumentů včetně možnosti určit na jaké doméně dané informace hledat.

Shrnutí:

  • Google operátory slouží ke zpřesňování a konkretizaci vyhledávání.
  • intitle: zajistí, že slovo nebo fráze bude vyhledávána v titulku dokumentu (např. webové stránky)
  • intext: zajistí, že slovo nebo fráze bude vyhledávána v obsahu dokumentu (např. webové stránky)
  • site: prohledá specifickou doménu

[1] Twitter je mikroblogovací platforma, kterou tvoří krátké příspěvky o délce 140 znaků. Jedná se o jeden z nejrychlejších informačních zdrojů s ohledem na rychlost šíření informací. Odhadem se v rámci Twitter vygeneruje na půl miliardy těchto krátkých zpráv (tweetů) za jeden den. Twitteru se budeme věnovat podrobně později.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here