Proč čtou studenti méně e-knihy?

0
61
Photo by kodomut

Poměrně zajímavý článek týkající se nižší obliby elektronických knih u studentů přináší časopis Insights: the UKSG journal od autorky Caroline Myrberg. Ta se snažila syntézou informací z dostupných studií zjistit příčiny tohoto jevu, které lze určit. Shrnula je do těchto bodů.

E-knihy:

  1. způsobují oční napětí.
  2. rozptylují pozornost a studenti nemají přehled o právě čteném obsahu.
  3. mají nevhodné navigační funkce (kde to vlastně jsem??)
  4. mají nevyhovující anotace
  5. oplývají nepříliš využitelnými zvýrazňovacími funkce (vkládané poznámky)
  6. komplikované stahování placeného obsahu

Neznamená to konec e-knihy

I přes dané negativní faktory se autorka domnívá, že je postupně odstraní nové technologie blížící se realitě vnímání papíru. Jako příklad uvádí tablet reMarkable, norský produkt, který se snaží být právě náhradou klasických zápisníků, a zároveň i čtečkou. Mezi další zajímavé projekty cituje LiquidText.

Samozřejmě pro další rozvoj e-knih je důležité zmínit, že již dnes nabízejí mnoho přidaných funkcí, jež klasická kniha nepřináší. Propojení se slovníky, v určitých případech možnost prostudování full-textů referencí a samozřejmě dopad na reálné ušetření prostoru.

Autorka dále spekuluje na možným řešením ve vztahu ke knihovnám. Navrhuje zachovat akvizici elektronických knih spolu s tradičními. Preference se však prozatím jeví jasně, klasické knihy vítězí. Je tedy řešením nastartování e-knih v souvislostech s levnou dostupnou technologií, která nám jednoduše bude muset velmi silně připomínat papír?

I to jsou otázky k diskuzi, ale i poslední fakt milovníci klasické knihy budou deklarovat – technologie jim nepřinesou tu libou vůni stránek.

Citace:

Myrberg, C., (2017). Why doesn’t everyone love reading e-books?. Insights. 30(3), pp.115–125. DOI: http://doi.org/10.1629/uksg.386

Photo by kodomut

ZANECHTE ZPRÁVU

Prosím vložte komentář!
Prosím zadejte jméno