Domů Blog Stránka 18

8 užitečných doplňků pro Chrome nejen pro zpravodajce

0

Pracujete-li rádi s prohlížečem Chrome od Google, pak vám následující rozšíření pomůhou pracovat s informacemi různého charakteru. Podíváme se na nástroje, které vám pomohou odhalit, kdo nebo co vás při prohlížení stránek sleduje, až po účinné vytěžování e-mailových adres ze stránky, či sběr citací. Ale nejen to. Pojďme na ně podívat.

OpenRailwayMap: Prozkoumejte hustotu železnic po celém světě

0

Otevřený projekt OpenRailywayMap poskytuje unikátní pohled na existující železniční sítě v celém světě. Mapuje tedy i železniční spojení, které prochází vaší obcí či městem. Co více,  míříte do exotických, či rizikových oblastí, můžete si zjistit dostupnost tamější železniční dopravy. Tento aktualizovaný systém totiž rozlišuje i tratě, které jsou využívané, či nikoli.

Umělá inteligence míří do televizní reklamy. Zlepšuje efekt vzpomenutí si

0
Reklamy se nám budou zase o něco více líbit.

Korporace Channel 4 mění trh s televizní reklamou. V průběhu tohoto roku testovala umělou inteligenci v reklamě, přičemž výsledky jsou poměrně zásadní. Laboratorní testování, které probíhalo i za účasti vybraných diváků, potvrdilo zdvojnásobení efektu vzpomenutí si na obsah jednotlivých reklam. Channel 4 tak jako první televizní společnost nasazuje do svého vysílání reklamy řízené právě umělou inteligencí.

Poznejte studenou válku v rozhlasových archivech

0

Mezinárodní organizace pro zvukové a audiovizuální archivy (IASA) vydala ucelený report týkající se rozhlasových aktivit z éry studené války. Zahrnuje profily řady evropských států a Spojených států, resp. institucí, které se v současnosti věnují výzkumu této oblasti, případně poskytují digitalizované rozhlasové materiály z této doby na vyžádání. Každý subjekt má v reportu kontaktní údaje, a v případě již existujícího digitálního archivu poskytuje přímé odkazy.

Česká republika, kterou v reportu zastupuje Český rozhlas a Národní muzeum, nabízí k rešeršní činnosti úctyhodnou sbírku materiálů, nejenom zvukových. Náš rozhlas v současné době oplývá zhruba 130 tisíci hodinami digitálního materiálu včetně úctyhodné sbírky tištěných materiálů a fotografií z let 1948 až 1989.

Již první verze tohoto dokumentu budí značný respekt zejména s ohledem na komplexnost, a zároveň i na jeho referenční roli.

Kompletní report si můžete stáhnout v PDF na tomto odkazu.

21 Čechů mělo problémy s americkými pohraničníky, ukazuje nový datový nástroj

0
Američtí pohraničníci zatkli od roku 2014 více než 1,2 milionu lidí.

Do databáze nástrojů TRAC Immigration, kterými lze získat komplexní informace týkající se imigrace ve Spojených státech, přibyla jedna poměrně unikátní novinka. Tentokrát se jedná o datový zdroj odhalující všechny souvislosti spojené se zatýkáním při ilegálním vstupu/pobytu na území USA.

YouTube umožní eliminovat neautorizované opětovné uploady

0
YouTube zavelel k další ochraně autorských práv.

Autoři videí, kteří často v minulosti čelili situaci, kdy se na YouTube objevila kopie jejich díla bez svolení, nyní budou moci takovému počínání zamezit. Platforma na sdílení videí totiž spouští nástroj, který identifikuje nelegální vytvoření takové kopie.

Konec videoplagiátorství?

Byť měli autoři v minulosti již poměrně dobré možnosti pro eliminaci protiprávního využití děl, nyní se dostávají do aktivní role. Pokud totiž YouTube zjistí, že došlo k neautorizovanému re-uploadu, budou to autoři, kteří určí, co se stane. Budou moci samozřejmě nechat danou událost bez povšimnutí a ocenit, že si někdo jejich díla vůbec všiml, nebo jednoduše určit YouTube, aby dané video zakázal.

Tato aktivita YouTube je zcela v návaznosti na systém identifikace Content ID, kterým autoři přiřazují svým videím unikátnost a originalitu.

Drony jako informační zdroje o lokalitách

0
Drony - informační zdroje z oblaků

Drony se staly nedílnou součástí digitální kultury dneška. Na jedné straně. Nicméně na straně druhé se dají považovat za mocné nástroje v konkurenčním boji, nejenom kvůli jejich vysoké schopnosti sledovat detailně změny na určitém území (Competitive Intelligence), ale také díky exponenciálnímu růstu jejich využití v různých oborech (nejenom v logistice).

Gamifikací do lidské mysli a rozhodování

0
Gamifikace vstupuje do našich životů stále častěji a s větším vlivem.

Hry byly, jsou a budou vždy součástí pokroku lidstva. Rovněž jsou stabilní součástí prakticky všech kultur. Není proto divu, že se již několik desítek let odborníci zabývají vložením herních procesů do oborů, které na první pohled herními nejsou. Často se tak setkáte s pojmem gamifikace. V souvislosti s tímto fenoménem si nyní rozebereme strategie a taktiky na základě modelu Octalysis.

Dobře, co se tedy na českém trhu děje s řepkou olejkou?

0
Autor fotografie: immaculate-photons

Velké diskuze kolem trhu s řepkou olejkou jsou na denním pořádku. Nás tedy zajímalo potvrzení vzrůstu trendu týkající se sklizně této zemědělské plodiny, a posléze i nějaké tržní jevy: vývoz, dovoz (kam, kolik a za kolik, které státy).

Sebrali jsme tedy dostupná surová data z Českého statistického úřadu a dali je do přívětivější vizuální formy pomocí Tableau. Výsledky jsou poměrně zajímavé.

Klíčové záležitosti

  • Záporná bilance dovozu a vývozu byla nejvýznamnější v roce 2017.
  • Slovensko je největší dovozce.
  • Vyváží se nejvíce do Německa.

Celou analýzu můžete navnímat na odkazu zde.

Pod úvodní vizualizací vybírejte následně z následujících možností: 

  • Hmotnostní ukazatele
  • Finanční ukazatele
  • Dovoz (dle země, částky a množství)
  • Lídři dovozu (dle země, částky a množství)
  • Vývoz (dle země, částky a množství)
  • Lídři vývozu (dle země, množství a částky)

Určitě vás napadají nové hypotézy, co se tedy vlastně děje. A ty je nutné ověřit 🙂

Jak využít technologii rozpoznávání obličeje v reklamě

0

Technologii rozpoznávání obličeje (Face-recognising) již dnes zná téměř každý. Teď ovšem nemluvíme o filtrech v aplikacích Snapchat nebo Instagram, ale spíše o identifikaci lidí.

V posledních letech se totiž ukázalo, že tato technologie má širší spektrum využití. Při využití v oblasti marketingu je tato technologie schopna vytvářet lepší produktová doporučení a reagovat na chování spotřebitele nebo jedinečný scénář. Je totiž schopna rozpoznat nejen pohlaví příjemce, ale i jeho věk. To umožňuje značkám přizpůsobovat kampaně na konkrétního příjemce sdělení, takže společnosti jako Tesco, Google a Facebook již tuto technologii využívají.

Rozpoznávání obličeje (pomocí kaskádových klasifikátorů založených na funkci HAAR –algoritmus detekce objektů používaný k vyhledání obličeje, chodců, objektů, výrazů obličeje a používán hlavně pro detekci obličeje) probíhá pomocí OpenCV (dokumentace možná z Opencv.org) pro Python. Přesnost rozpoznávání závisí na dodané datové sadě (doporučuje se používat více úhlů a výrazů při zaplnění datové sady). Tato technologie se nedávno začala využívat u tzv. Face recognizing billboard.

Face-recognising billboard

Neboli E-Billboard, je inteligentní a dynamický systém zobrazení informací. Může rozpoznat tvář přítomného a ukázat mu relevantní data, jako obědové menu, jízdní řád atd. V ideálním případě je celý systém určen k provozu na Raspberry Pi (snadný televizní výstup) vybavený kamerovým modulem.Jako jedna z prvních ji využila společnost Astra, která se zabývá výrobou piva. Společnost Astra používala tuto technologii k prodeji svého produktu výhradně ženám – nikoliv však osobám pod zákonnou hranicí konzumace alkoholu.

Zdroj: www.flickriver.com

Algoritmy v Londýně

Momentálně je takovýto billboard k vidění v londýnském Piccadilly Circus. Obrazovka je obklopena fasádami budov s výhledem na oblíbenou turistickou destinaci, vestavěné kamery ukryté na obrazovce dokážou sledovat značku, model a barvu projíždějících vozidel, aby mohly dodávat cílené reklamy. Značky jsou schopny předem naprogramovat konkrétní reklamy, které se přizpůsobují věku nebo pohlaví kolemjdoucích. Kamery a algoritmus registrují vizuální signály například parametry rozpoznání vlasů (parametry mohou být délka, výška, barva…). Pokud algoritmus zjistí vyšší podíl žen v oblasti, může zobrazovat propagační akce převážně pro danou cílovou skupinu.

Zdroj: www.dezeen.com

Tento produkt je sofistikovaný v tom, že daná platforma může být využita pro více reklam s efektivnějším zacílením sdělení a zároveň s minimálním množstvím odpadu. Problém s tímto softwarem v marketingu je ovšem to, že všechno zní trochu Big Brother-sky, protože celý koncept rozpoznávání osob je postaven na neustálém sledování lidí z čehož se stává velký obchod.

Zdroje:

  1. https://github.com/sridhama/E-Billboard
  2. http://www.businessinsider.com/idea-of-the-day-immersive-digital-billboard-facial-recognition-technology
  3. http://programmingcomputervision.com/downloads/ProgrammingComputerVision_CCdraft.pdf
  4. https://www.theguardian.com/media/pda/2010/sep/27/advertising-billboards-facial-recognition-japan
  5. https://digiday.com/marketing/5-campaigns-used-facial-recognition-technology/
  6. https://www.trendhunter.com/slideshow/facial-recognition-tech
  7. https://techcrunch.com/2012/02/21/face-recognizing-billboard-only-displays-ad-to-women/
  8. https://www.dezeen.com/2017/11/10/piccadilly-circus-digital-billboard-screen-targeted-advertisements-algorithm-news-technology/
  9. http://www.flickriver.com/photos/tags/faceregognition/interesting/
  10. https://opencv.org

 

Autoři:

Kristýna Vachtlová, Michaela Vaňková, Jindřiska Vytisková

Afiliace:

České vysoké učení technické v Praze, Masarykův ústav vyšších studií, Kolejní 2637/2a, 160 00 Praha 6