Úvod
Sociální platformy od svého vzniku začali tvořit prostředí, kde se spojuje masivní množství lidí a na druhé straně umožňují firmám na členy sociálních platforem působit svým obsahem či reklamou. Kromě toho, že sociální sítě umožňují spouštět masovou reklamu, také nabízí spoustu informací o konkurenčních společnostech a jejích produktech. V neposlední řadě také poskytují informace o způsobech marketingu a reklam, které firmy působící na sociálních sítích implementují. Sociální sítě ale také tvoří prostředí pro testování obsahu a nemalé procento firem či individuálních uživatelů se snaží využít nejnovějších trendů k zasáhnutí co největšího počtu lidí svojí virální reklamou. Tato práce se zaměřuje primárně na TikTok a jeho využití v oboru CI. TikTok je jedna z nejrychleji rostoucích sociálních sítí v počtu stažení a zároveň působí jako inkubátor virálních trendů. Dále se práce zaměřuje na popis jednotlivých typů informací, které lze pomocí sociální sítě TikTok sledovat. Dalším obsahem práce jsou klíčové momenty a příklady, kdy společnosti využily TikTok ke zlepšení svojí pozice na trhu. Posledním tématem pokrytým v této práci jsou současné nástroje na trhu, které lze k získávání informací použít.
Metodologie
Pro zpracování této práce byly využity zdroje primárně z oblasti odborné literatury a byly zpracovány následujícím způsobem. Sekundárně byly použity i autorské články pokrývající praktické využití TikToku k získávýní CI informací.
Systematická rešerše odborné literatury
Cílené vyhledávání studií a zdrojů, která pokrývají téma sociálních sítí a rozvoje sociální platformy TikTok. Jelikož se práce zaměřuje na TikTok a jeho využití v oblasti získávání informací potřebných pro firmy, byly pro vyhledávání relevantní odborné literatury následující klíčová slova: “TikTok competitive intelligence”, “social media impact on business”, “consumer insights from TikTok”, “competition analysis via TikTok”. Dále byla hodnocena kvalita odborné literatury a to dle počtu citací.
Kritické hodnocení zdrojů dle relevance
Každá studie byla hodnocena na základě:
- Relevance pro téma této práce
- Úspěšnosti vyvození klíčových poznatků
Internetové články
Pro zpracování obsahu dále byly využity internetové články, které pojednávají o příbězích úspěchu jednotlivých značek na TikToku.
Sociální sítě a TikTok
Sociální sítě jsou považovány za platformy, na kterých uživatelé tvoří vztahy a sdílejí informace či sentimenty. Jsou to platformy umožňující budování sítí založených na sdílených hodnotách a zájmech. (Kaplan, A. M., & Haenlein, M., 2010) Sociální sítě přinesly tři zásadní změny na trhu: umožňují firmám a zákazníkům navazovat propojení, která dříve nebyla možná, podporují budování sociálních vazeb a sítí, a díky síle těchto vazeb ovlivňují chování uživatelů, například při doporučování produktů či služeb.
TikTok (dříve známy jako Musical.ly) je jedna z nejúspěšnějších čínských sociálních sítí na světě. Byla spuštěna čínskou společností ByteDance v roce 2016 a od jejího spuštění si získala popularitu zejména u mladé generace. Platforma umožňuje tvorbu, sledování a interakci s krátkými videi. Již od samého počátku se na platformě objevuje virální obsah. Prvním takovým trendem byla videa ve stylu “LipSync”. (Montag, C., Yang, H., & Elhai, J. D. ,2021)
Z hlediska počtu uživatelů se TikTok řadí do prvních pěti nejvyužívanějších platforem na světě. Na obrázku č. 1 lze vidět srovnání s ostatními sociálními sítěmi.
Obrázek č. 1 – počty uživatelů sociálních sítí (Backlinko, 2024)
Platformu TikTok lze považovat jako obrovský zdroj informací ohledně chování uživatel, jejich pocitů a kategorií obsahu, které preferují.
Využití TikToku z hlediska získávání CI informací
Vzhledem k tomu, že je TikTok obrovská sběrnice informací, lze načerpané informace využít k rozvoji podnikání, přizpůsobování se audienci a jejím preferencím a mnoha dalšími způsoby. V této sekci jsou popsány hlavní způsoby, jak a jaká data lze z platformy TikTok využít.
Sledování trendů a adaptace na trh
Analýzou trendů odehrávajících se na platformě TikTok mohou firmy společnosti informace o tom, jakým způsobem se mění spotřebitelské preference a chování. Změny ve stylu obsahu, který má největší úspěch, hrají pro společnosti důležitou roli při adaptaci na rychle se měnící prostředí na trhu.
Existuje vícero způsobů, jak analyzovat tyto změny. Pro sledování trendů a schopnost adaptovat se na aktuální potřeby uživatel lze využít následující metody.
Hashtagy
TikTok funguje na bázi hashtagů, které zařazují obsah do jednotlivých tematických kategorií. Identifikace hashtagů s narůstajícím trendem je klíčové pro oslovení velkého počtu uživatelů. Sdílením tematicky obdobného obsahu označeným těmito hashtagy lze dosáhnout snížení nákladů na shlédnutí obsahu či reklamy. Na obrázku č. 2 lze vidět aktuální seznam trendujících hashtagů v české republice za posledních 30 dnů.
Obrázek č. 2 – trendující hashtagy na TikToku (TikTok, 2024)
U hashtagů lze zároveň vidět i podrobnou analytiku vývoje trendu hastagu. Na obrázku č. 3 lze vidět vývoj hastagu #audi.
Obrázek č. 3 – vývoj hastagu #audi na TikToku (TikTok, 2024)
Sentiment komentářů
Z komentářů vytvořených uživateli u svých příspěvků lze vyčíst, jaké mají produkty společnosti ohlas. Analýzou komentářů lze zjistit pozitivní i negativní reakce na produkty či služby společnosti. Další přidanou hodnotou pro společnost je možnost identifikace jejích silných a slabých stránek.
Engagement
Na úrovni jednotlivých příspěvků s originálním obsahem lze také analýzou vyvodit konkrétní výstupy pro společnost. Sledováním počtu zhlédnutí, komentářů, lajk a sdílení lze konkrétně určovat směr, kterým by se obsah budoucích příspěvků a reklam měl ubírat.
Spotřebitelské chování
TikTok umožňuje sledovat, jak uživatelé reagují na produkty či služby, a poskytuje vhled do jejich preferencí. Identifikací preferencí cílových skupin, například preferencí barvy, způsobů prezentace produktu nebo způsobů použití produktů, lze dosáhnout získání konkrétních dat potřebných pro vývoj či rozvoj produktů. Na základě reakcí audience lze také zjistit demografický a geografický profil zákazníků.
Mikrotrendy
TikTok je platforma proslulá mikrotrendy. Sledováním mikrotrendů a reakcí na ně ve formě příspevku může zajistit kompetetivní výhodu společnosti při posilování pozice značky na trhu. Mikrotrendy také mohou sloužit jako vodítko pro případný rozvoj a vývoj produktů. Reakcí mikrotrendů lze zvýšit zájem uživatelů o produkt společnosti.
Analýza konkurence
Pro zajištění kompetitivnosti společnosti je nutné v reálném čase monitorovat konkurenci a reagovat na její vývoj. Sledováním obsahu vytvořeného konkurencí mohou společnosti porovnávat výkon svých produktů s konkurencí a identifikovat oblasti, kde mohou získat výhodu.
Pro analýzu konkurence lze využít vícero způsobů.
Sentiment komentářů
Sentiment komentářů lze sledovat nejen u příspěvků společnosti, ale také u konkurence. Analýzou komentářů lze zjistit zásadní informace o konkurenci, pozitivních a negativních reakcí na jejich produkty či příspěvky. Na základě takové analýzy lze navrhnout konkrétní kroky pro společnost v oblasti rozvoje vlastních produktů.
Konkurenční benchmarking
Analýzou obsahu, který tvoří konkurence, lze identifikovat úspěšnost a neúspěšnost jednotlivých příspěvků. Na základě toho může společnost přizpůsobit svůj obsah a vyvarovat se zásadních chyb při veřejné komunikaci se zákazníky.
Analýza influencerů
Na TikToku, stejně jako na jiných sociálních sítích, se pohybují influenceři. Identifikace influencerů, kteří mohou mít přístup k cílové skupině zákazníků, umožní společnosti navázat spolupráci s klíčovými udavateli trendů.
Příklady konkrétního využití TikToku pro CI v praxi
TikTok a Oreo
Jedním z ukázkových úspěšných využití TikToku je Oreo. Značka Oreo, která vyrábí světoznámé sušenky, se rozhodla využít TikTok ke zvýšení povědomí o značce v Kambodži.
Oreo spustilo ve spolupráci s kambodžskými influencery spustila virální kampaň #TwistLickDunk challenge. Vytvořili originální píseň a taneční pohyby, které vyvolali zájem ze strany uživatel. Takto zábavným a interaktivním způsobem Oreo posílilo vztah zákazníků k jejich značce. Kampaň byla podpořena reklamou TopView, tudíž se uživatelům zobrazovala ihned po zapnutí aplikace. Po skončení hlavní kampaně Oreo pokračovalo v udržování povědomí o značce prostřednictvím reklamy zaměřené na frekvenci a dosah, čímž si zajistilo dlouhodobou přítomnost v myslích uživatelů.
Kampaň #TwistLickDunk byla úspěšná a zajistila 167 milionů zhlédnutí od milionů uživatelů. Kampaň motivovala ostatní tvůrce na TikTok k vytvoření dalších 95 tisíc videí, což je výsledkem silného zapojení a pozitivního ohlasu uživatelů. Kampaň celkem zasáhla 7,1 milinou lidí, tedy přibližně 78% všech uživatelů TikToku. Tato čísla ukazují zájem uživatelů o sledování a vytváření obsahu v rámci kampaně, což pomohlo efektivně šířit povědomí o značce Oreo mezi velkou skupinou lidí. (Alephholding)
Raynair
Dalších úspěšný příklad využití TikToku v pro získání kompetitivní výhody je letecká společnost Ryanair. Společnost Ryanair si za pomocí TikToku dokázala vybudovat silný brand awareness a oslovit široké spektrum uživatelů.
Ryanair využil humoru a kreativity, přičemž často reagoval na populární trendy a memes na TikToku. Jejich obsah například často zahrnuje vtipné situace z běžného provozu jejich aerolinie, reaguje na stereotypní situace zákazníků a využívá další kreativní nástroje, které TikTok umožňuje. Díky tomuto přístupu, který zcela opustil tradiční korporátní styl komunikace vůči zákazníků, Ryanair oslovil obsahem, který je originální ve světě aerolinií a přímo reaguje na potřeby uživatel.
Kampaň Ryanairu během pandemie COVID-19, kdy byla omezená možnost cestování, přilákala přes 1,6 milionu sledujících a získala více než 12,5 milionu lajků. To dokazuje, že TikTok pomohl společnosti zůstat v centru pozornosti i v obtížných časech. Kromě zábavy se Ryanair podařilo přesvědčit uživatele z jiných trhů, například z USA a Asie, aby se zajímali o jeho služby. (Pion)
Gymshark
Gymshark je další známá značka, která na TikToku využila vliv marketingu influencerů k budování povědomí o jejich značce. Značka Gymshark vyrábí fitness oblečení a byla založena v červnu 2012. Díky sociálním médiím se rychle se stala lídrem v tomto odvětví. Gymshark spustil kampaně zaměřené na angažovanost uživatelů v jejich kampani. Jednou z jejich významných kampaní byla #66days, která se soustředila na proměnu a civičení během 66 dní. Tato kampaň byla velmi úspěšná, přičemž dosáhla více než 193 milionů zhlédnutí a silně motivovala mnoho uživatelů, což ukazuje na silný zájem o fitness a komunitu na TikToku.
Nástoje pro analýzu TikTok
V následující části jsou uvedeny nástroje, které si koupit a jejich primární účel ve vztahu k získávání informací z TikToku.
Analytické nástroje pro sentimentální analýzu a monitoring komentářů
Brandwatch
Tento nástroj umožňuje firmám monitorovat sentiment v komentářích, což je klíčové pro pochopení vnímání značky uživateli a jejich reakcí na produkty nebo služby. Poskytuje službu detailní analýzy a segmentaci komentářů. Dále také poskytuje podporu pro influencer marketing.
Hootsuite
Pomocí Hootsuite mohou firmy sledovat a analyzovat sentiment ve vztahu ke svým produktům. Hootsuite pomáhá i s managementem příspěvků na sociálních sítích. Umožňuje uživatelům plánovat a přednastavit příspěvky na sociálních sítích, takže mohou kontrolovat čas, kdy se příspěvek přidá.
Socialbakers
Socialbakers je jedním z nejpokročilejších nástrojů pro analýzu dat, webovou analytiku a marketing na vyhledávačích. Zvládá analýzu kampaní na sociálních sítích na úrovni strategií. Zároveň poskytuje vhled do konkurenčních informací. Mimo jiné taktéž umožňuje plánování a přidávání videí na TikToku.
Analýza hashtagů a trendů
TrendTok
TrendTok také umožňuje analýzu a sledování TikTok kampaní. Sleduje výkon a různé metriky jako zhlédnutí, lajky, komentáře atd. Zároveň platforma nabízí identifikaci nových trendů a populárních hashtagů.
Benchmarking konkurence
RivalIQ
Kromě měření a vizualizace dat platforma RivalIQ nabízí nástroje pro srovnávání výkonnosti, sledování konkurence a analytiku, které umožňují lépe porozumět úspěchu strategií a identifikovat oblasti, kde se značka může zlepšit.
Ahrefs
Ahrefs nabízí analýzu konkurence zahrnující sledování klíčových datových bodů, jako je růst followerů, engagement a nejvýkonnější příspěvky. Ahrefs je užitečný pro firmy, které chtějí využít analýzu konkurence a benchmarkovat úspěšné strategie a přístupy ve svých vlastních strategiích.
Závěr
TikTok se ukazuje jako nástroj, který lze využít pro získání informací o konkurenci, ale i vzhled do vlastních dat a výstupy z nich. Tyto informace lze bezprostředně využít pro zlepšení pozice značky na trhu i pro zpětnou vazbu na vlastní produkty. TikTok, jako jedna z nejrychleji rostoucích sociálních sítí, poskytuje bohaté zdroje dat o chování uživatelů, trendech a preferencích. Společnosti mohou využít analytické nástroje k monitorování sentimentu, trendů a výkonu obsahu na této platformě, což jim umožňuje rychle reagovat na změny ve spotřebitelských preferencích a a rychle reagovat na strategie konkurence. Díky schopnosti analyzovat data a sledovat konkurenci mohou společnosti získat konkurenční výhodu na trhu a lépe se přizpůsobit měnícím se podmínkám a stále vznikajícím mikrotrednům. TikTok a další sociální sítě představují klíčový prvek pro úspěšnou strategii CI.
Zdroje
Kaplan, A. M., & Haenlein, M. (2010). Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business horizons, 53(1), 59-68.
Montag, C., Yang, H., & Elhai, J. D. (2021). On the psychology of TikTok use: A first glimpse from empirical findings. Frontiers in public health, 9, 641673.
Backlinko (2024). Social Media Usage & Growth Statistics. https://backlinko.com/social-media-users.
Alepholding. Brand Consideration: OREO’s Campaign success with Tik Tok. https://www.alephholding.com/news/brand-consideration-oreo-s-campaign-success-with-tik-tok.
Pion. (n.d.). Ryanair’s TikTok takeover: A social media success story. https://www.wearepion.com/blog-posts/ryanairs-tiktok-takeover
We Are Pion. (n.d.). Gymshark’s TikTok campaign: A story of success. We Are Pion. https://www.wearepion.com/blog-posts/gymsharks-tiktok-success