Neděle, 1 června, 2025

Česká obchodní inspekce (ČOI) a data: nejakostní paliva, sankce, kontroly

Sdílet

Úvod

Úvod do tématu

V současné době, kdy objem dat roste exponenciálně se stává práce s informacemi klíčovým faktorem v rozhodování v každodenním životě. Otevřená data, která jsou volně přístupná a použitelná pro veřejnost, představují významný nástroj pro podporu inovací, získávání konkurenčních výhod a zlepšení transparentnosti veřejné správy. Česká obchodní inspekce, jakožto orgán státní správy, zveřejňuje řadu dat, která mohou být využita nejen ke zvyšování ochrany spotřebitelů, ale také k analýze trhu a identifikaci trendů či rizik.

„Otevřená data jsou informace nebo obsah, které jsou volně dostupné k použití a šíření, pouze s požadavkem na uvedení zdroje.  Tento termín lze také použít neformálněji k označení jakýchkoli dat, která jsou sdílena mimo organizaci a mimo jejich původní zamýšlené použití, například s obchodními partnery, zákazníky nebo oborovými sdruženími“ (Gartner, 2024).

Přínosnost

Otevřená data mají potenciál zvyšovat efektivitu a transparentnost veřejné správy. Mohou být využita pro tvorbu nových služeb a aplikací, které usnadňují život občanům, například Hlídač státu nebo Mapy bez bariér. Data mohou také využívat firmy ve svůj prospěch. Zejména v oblastech lepšího pochopení trhu, nalézání nových obchodních příležitostí, poznání konkurence a efektivnějšímu rozhodování. Každá firma, instituce nebo jakýkoliv jiný uživatel si data muže využívat dle vlastních zájmů, ale stále v rámci zákona.

Díky otevřeným datům se také zvyšuje transparentnost veřejné správy a umožňuje se občanům jednoduše kontrolovat její činnost.

Příklady úspěšného použití

Hlídač státu

Hlídač státu je nezisková organizace, jejímž cílem je zvyšovat transparentnost a efektivitu fungování státu a veřejné správy. Za pomoci agregace a analýzy dat z různých veřejných zdrojů, jako je registr smluv, veřejné zakázky, dotace a informace o politicích, provádí kontrolu těchto subjektů (Hlídač státu, 2017).

Hlídač státu zpřístupňuje tato data občanům, novinářům i úředníkům a umožňuje jim tak kontrolovat hospodaření státu a identifikovat potenciální problémy, jako je plýtvání nebo zneužívání moci (Hlídač státu, 2017).

Mapa bez bariery

Projekt „Mapy bez bariér“ si klade za cíl usnadnit lidem s omezenou pohyblivostí plánování výletů a dovolených. Projekt vychází z reálné potřeby handicapovaných lidí, kteří před každou cestou musí zjišťovat informace o bezbariérovosti turistických destinací (Mapy bez barier, 2024).

Odborníci projektu osobně navštěvují vybrané objekty a zaznamenávají informace o přístupnosti, jako jsou šířky dveří, přítomnost ramp, rozměry výtahů a vybavení toalet. Tato data jsou pak dostupná v rámci otevřené licence organizacím i jednotlivcům (Mapy bez barier, 2024).

Envidata

Projekt EnviData.cz je webová stránka, která byla spuštěna v roce 2021 s cílem zpřístupnit veřejnosti data o životním prostředí v České republice. Zaměřuje se na oblasti počasí, klimatu, kvality ovzduší a vody (Brzezina, 2024).

Web využívá otevřená data, která jsou pravidelně aktualizovaná a prezentovaná pomocí grafů, statistik, vizualizací a infografik (Brzezina, 2024).

„Cílem těchto stránek je mj. vyvolat zájem veřejnosti a médií o tuto problematiku a zároveň se pokusit podat objektivní a srozumitelné informace. Informovanost a pochopení pak v konečném důsledku mohou pomoci najít a prosazovat řešení konkrétních problémů spojených se současným a budoucím životním prostředím“ (Brzezina, 2024).

Omezení

Využívání otevřených dat s sebou také nese několik omezení a překážek, s nimiž se konzumenti, ale i autoři mohou potýkat (Boubín, 2023).

Nedostatečná kvalita dat

I když jsou data otevřená, neznamená to automaticky, že jsou kvalitní a spolehlivá. Mohou obsahovat chyby, být neúplná nebo zastaralá, což může vést k nesprávným závěrům a znehodnotit výsledky analýzy (Boubín, 2023).

Nedostatečná dokumentace

Pro správné porozumění a interpretaci dat je nezbytná kvalitní dokumentace, která popisuje jejich strukturu, význam a způsob sběru. Nedostatečná dokumentace může uživatelům ztížit práci s daty a vést k chybné interpretaci (Boubín, 2023).

Legislativní a právní omezení

Otevřená data nesmí porušovat zákony na ochranu osobních údajů, obchodního tajemství a dalších citlivých informací. Tato omezení mohou zkomplikovat proces otevírání dat a snížit jejich dostupnost (Boubín, 2023).

Česká obchodní inspekce

Česká obchodní inspekce (ČOI) je orgánem státní správy, který spadá pod Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. V jejím čele stojí ústřední ředitel, kterého jmenuje ministr průmyslu a obchodu (ČOI, 2024b).

Působnost

ČOI se dělí na ústřední inspektorát a sedm inspektorátů sídlících v krajských městech. Hlavním úkolem ČOI je dohlížet na dodržování zákonů v oblasti ochrany spotřebitele a bezpečnosti výrobků. Kontroluje fyzické i právnické osoby, které se zabývají poskytováním služeb nebo nabízením, prodejem a dodáváním výrobků (ČOI, 2024b).

V případě porušení zákonů, jenž inspekce kontroluje, uděluje sankce, které mohou dosahovat až 50 milionů Kč. Rovněž vydává zákazy prodeje rizikových výrobků a zajišťuje prodávané padělky (ČOI, 2024b).

Data

Česká obchodní inspekce (ČOI) publikuje otevřená data od roku 2013. Tyto soubory dat jsou zveřejňovány pod otevřenou licencí a je možné je dále zpracovávat. Jako příklad otevřených dat lze uvést seznam rizikových webů a data z provedených kontrol (ČOI, 2024a).

Za projekt Open data, v rámci kterého ČOI proaktivně zveřejňuje informace o kontrolách, zabavených padělcích a uložených pokutách, získala ČOI v roce 2014 cenu veřejnosti v soutěži Otevřeno x Zavřeno (ČOI, 2014).

Otevřená data z pohledu ČOI

Zveřejňovaná data

Česká obchodní inspekce pravidelně zveřejňuje několik volně dostupných datových sad, jenž vyplívají z jejich běžné činnosti. Většina těchto sad je aktualizována na denní bázi, tudíž je lze efektivně využívat v každodenním rozhodování.

Rizikové weby

Využití dat o webech, jenž ČOI označila za rizikové je zejména výhodné pro běžné spotřebitele. Ti mají tak možnost si v případě podezření zkontrolovat, zda se daný e-shop/stránka nenachází v tomto seznamu. Tím muže předejít případnému podvodu, jenž by mohl nastat.

Z hlediska firem, zde tolik využitelnosti není. Pro firmy mohou tato data sloužit jako zdroj informací o nekalých praktikách. Případně pro identifikaci rizikových trendů a lepší chránění svých zákazníků.

Datová sada obsahuje pouze dva sloupce. Jeden obsahuje adresu rizikového webu a v druhém je udán důvod, proč je daný web podezřelý.

Nejčastějším důvodem označení webu je: „Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva“.

Úřední deska

Česká obchodní inspekce v rámci této datové sady pouze dává volný přístup ke svým příspěvkům na úřední desce. Informace, avšak nejsou aktuální a v roce 2024 zde nepřibyl žádný nový příspěvek.

Z užívání této sady nevychází žádná kompetitivní výhoda, pouze je to jiná možnost, jak se dostat k informacím ve strukturované podobě.

Kontroly

Datová sada obsahující provedené kontroly inspekcí mohou sloužit zejména pro podnikatele. Na základě nich si mohou například zobrazit, jak často inspekce provádí kontroly v místě, kde podnikatel působí. V takovém případě se může lépe připravit na případnou kontrolu. Lze se také podívat, jak často konkrétní podnik kontrolují.

Samotná sada není sama o sobě tolik atraktivní, avšak s kombinací následující sady o provedených sankcích už muže dát podnikateli o hodně větší význam.

Obrázek 1 Ukázka možného zobrazení kontrol (zdroj: autor)

Sankce

Sada obsahuje informace o provedených sankcích, jakožto za porušení, kterého zákona je uložena pokuta a v jaké výši. Tyto data lze pomocí identifikátoru propojit s datovou sadou o provedených kontrolách.

Na základě následné analýzy lze zjistit, jaké jsou nejčastěji porušované zákony. Podnikatelé se tak mohou lépe zaměřit na případné kontroly a mohou tušit, co se u nich bude zejména kontrolovat. Zajisté zde hraje velkou roli i poznání konkurence a v jakém je stavu. Díky propojení s kontrolami, lze zjistit za co byla konkrétní firma pokutována a jestli se jedná o první porušení nebo je opakované.

Obrázek 2 Ukázka možného využití dat o sankcích (zdroj: autor)

Sankce za nejakostní paliva

Běžní spotřebitelé se mohou vyvarovat podezřelým pumpám, jejichž palivo by nemuselo být prospěšné jejich automobilu. Z hlediska ostatních pump se jedná o získání přehledu o konkurenci. Lze zjistit jak velké sankce daná pumpa/firma obdržela, zda je to první sankce, či opakovaná. Podnikatel se muže také zaměřit na to jaký typ paliva nej nejčastěji pokutován a jak velké částky v průměru ČOI vymáhá.

Obrázek 3 Ukázka možného zobrazení sankcí za nejakostní palivo (zdroj: autor)

Zaměření

Data set tvořený pouze dvěma sloupci, kdy v jednom se uvádí ID kontroly, které lze napárovat skrze ostatní datové sady a v druhém se nachází jaký zákon byl předmětem kontroly.

Kompetitivní výhodou zde muže být například možnost se připravit na případnou kontrolu. Na základě informací lze dedukovat které zákony jsou nejčastějším předmětem kontrol a těm muže podnikatel dopředu předejít.

Obrázek 4 Ukázka možného zobrazení prováděných kontrol (zdroj: autor)

Zákazy

Přehled zakázaných výrobků muže sloužit jako pro spotřebitele, tak pro podnikatele. Z hlediska nákupu zboží se spotřebitel muže vyvarovat pochybnému zboží, jenž pro něj muže být nebezpečné, škodlivé anebo je pouze v rozporu se zákonem.

Na druhou stranu pro podnikatele data mohou sloužit jako kontrola toho co mohou prodávat a co ne. V rámci konkurence se jedná o zjištění, zda neprodává/nabízí něco jenž je v rozporu se zákonem. Případně zda dodavatelé se nesnaží nabídnout pochybný produkt.

Zajištění

Padělané produkty, jež byly zajištěny v rámci kontrol mohou svědčit o určité oblíbenosti dané firmy. To že se nějaká konkrétní firma v datasetu bude vyskytovat vícekrát muže naznačovat, že je po ni určitým způsobem poptávka. Na základě toho muže firma podniknout kroky, jež povedou k favoritizaci originálů před padělky. Stejně tak se lze na to dívat z pohledu konkurence a následně se zaměřit na danou firmu.

Využití

Datové sady České obchodní inspekce slouží k ochraně spotřebitelů, podpoře podnikatelů a zefektivnění činnosti orgánů státní správy.

Spotřebitelé je využijí k ověření důvěryhodnosti prodejců a bezpečnosti výrobků.

Podnikatelé se jimi řídí při dodržování zákonů a předcházení sankcím.

Orgány státní správy je využívají k dohledu nad trhem a potírání nekalých praktik.

Pro každého konzumenta těchto datových sad mají získané informace jiný význam. Každý z nich si ho muže u přizpůsobit vlastním potřebám. Lepší výsledků dosáhnou v případě, kdy data od ČOI následně skombinují i s jinými otevřenými daty.

Závěr

Na základě rešerše lze vyvodit, že otevřená data hrají v České republice stále důležitější roli. ČOI se stejně jako další státní instituce aktivně zapojuje do otevírání dat veřejnosti.

Na základě provedené analýzy lze konstatovat, že otevřená data poskytovaná ČOI mají značný potenciál pro podporu strategického rozhodování. Informace, jako jsou výsledky kontrol, seznamy nevyhovujících výrobků či přehledy porušení právních předpisů, mohou organizacím pomoci při identifikaci rizik, sledování trendů na trhu a optimalizaci jejich podnikatelských strategií. Kromě toho přispívají i ke zvýšení transparentnosti trhu, čímž zlepšují podmínky pro férovou hospodářskou soutěž.

Otevřená data také otevírají unikátní cestu pro vývoj různých aplikací. Ty mohou například sloužit pro zlepšení úrovně života v dané společnosti. Případně pouze dělat běžný život přívětivější.

Otevírání dat je důležitým krokem k transparentnější a efektivnější státní správě a k informovanější společnosti. Zároveň je potřebné dbát na nezneužívání otevřených dat pro nezákonné činnosti, neboť v rámci užívání otevřených dat je poměrně tenká hranice kdy lze nabyté informace zneužít za účelem poškodit druhou stranu.

Zdroje

Boubín, J. (2023). Otevřená data jako nástroj strategického a inovačního plánování [Disertační práce, Technická univerzita v Liberci, Ekonomická fakulta]. https://theses.cz/id/65da60/#panel_latex

Brzezina, J. (2024). Evidata—O projektu. Envidata. https://www.envidata.cz

ČOI. (2014, září 29). ČOI získala cenu veřejnosti za otevřená data – COI. https://www.coi.cz/coi-ziskala-cenu-verejnosti-za-otevrena-data/

ČOI. (2024a). Otevřená data – COI. https://www.coi.cz/pro-spotrebitele/otevrena-data/

ČOI. (2024b). Působnost úřadu – COI. https://www.coi.cz/o-coi/pusobnost-uradu/

Gartner. (2024). Definition of Open Data—Gartner Information Technology Glossary. Gartner. https://www.gartner.com/en/information-technology/glossary/open-data

Hlídač státu. (2017, únor 3). O Hlídači státu, tým—Hlídač státu. https://texty.hlidacstatu.cz/o-serveru/

Mapy bez barier. (2024). O projektu. Konto bariéry. https://web.mapybezbarier.cz/o-projektu/

+ posts

Číst více

Další články