Aktivity prezidentských kandidátů na sociálních médiích

0
404
Photo by liber

Není žádným tajemstvím, že sociální média v dnešní době netvoří jen pouhý komunikační
prostředek, ale zásadním způsobem ovlivňují mnoho sfér včetně té politické. Jako příklad
můžeme uvést americké prezidentské volby. Tento článek se zaměří na to, jak prezidentské
volby v České republice, jejichž první kolo se bude konat 12. a 13. ledna 2018, případné druhé kolo připadá na 26. a 27. ledna 2018, mohou být ovlivněny sociálními médii.

Co jsou vlastně sociální média? „Sociální média využívají mobilní a internetové technologie k vytváření vysoce interaktivní platformy, prostřednictvím které jednotlivci a komunity sdílejí, spoluvytvářejí, diskutují a upravují uživatelsky generovaný obsah.“[1]

Základní znaky sociálních médií

  • aktuálnost
  • hromadná editace obsahu
  • sociální validace
  • sdílený obsah

Aktuálnost je zajištěna například pomocí RSS feed, což je komunikační kanál, který monitoruje změnu obsahu na daném webu a informuje o těchto změnách následně čtenáře, zpravidla pomocí emailového upozornění nebo RSS čtečky. Hromadnou editaci obsahu představuje možnost vkládání vlastních příspěvků a komentářů, které má za následek ovlivňování názoru, či konfrontaci s dalšími účastníky. Sociální validace je pojem, který vyjadřuje možnost uživatele hodnotit obsah sdílených informací. Sdílný obsah je základní vlastností internetu, přičemž sociální media umožňují sdílet takový obsah s vybranými uživateli, nebo skupinami lidí. Může se jednat o sdílení obsahu z internetu, nebo o sdílení vlastních dokumentů, ale také osobních informací, nálad, pocitů a podobně. [2]

Vyhledávání kandidátů na Googlu (data z listopadu a prosince 2017)

Zdroj: Google Trends

Kandidáti na prezidenta a jejich aktivita na sociálních sítích

1. Mirek Topolánek

Mirek Topolánek je na sociálních médiích poměrně aktivní, zejména pak v tématice prezidentské volby, a využívá ke komunikaci své kampaně hned 4 sociálních média a to Twitter, Facebook, YouTube a trochu opomíjený Flick

r. Všechny své sociální aktivity, které spustil až s příchodem prezidentské kandidatury, má přehledně zobrazené na svých webových stránkách mirekprezident.cz.

2. Michal Horáček

Michal Horáček oproti předchozímu kandidátovi začal se svými aktivitami na sociálních sítích mnohem dříve, než byla jasná jeho kandidatura na prezidenta, to znázorňuje i jeho aktivitu a potažmo i sledovanost. Tento kandidát se prezentuje nejen na svých webových stránkách michalhoracek.cz ale i na médiích jako je Facebook, Twitter a Instagram.

3. Pavel Fischer

Pavel Fischer oproti ostatním kandidátům účastnícím se prezidentské volby, zvolil mezi svá sociální média kromě Twitter, Facebook a Youtube také profesní síť LinkedIn. Na všech sociálních sítích si tento kandidát udržuje jednotný vizuál a stejnou myšlenku. Pro svoji sebeprezentaci používá stejně jako ostatní webové stránky pavelfischer.cz

4. Jiří Hynek

Jiří Hynek jako čtvrtý z kandidátů se sociálním médiím spíše vyhýbá a využívá pouze své webové stránky hynek2018.cz a jako pouhý doplněk využívá Facebook.

5. Petr Hannig

Petr Hannig je ve své prezentaci na Internetu méně důsledný, což ukazuje nejen jeho nepřehledné stránky petrhannig-roumni.cz ale i nízká sledovanost ostatních sociálních sítí mezi kterými využívá Twitter a Facebook. Na rozdíl od ostatních kandidátů využívá také blog vedený na stránkách magazínu ides.cz.

6. Vratislav Kulhánek

Vratislav Kulhánek už na první pohled dává znát že jeho zájmem jsou prezidentské volby  svém webu kulhaneknahrad.cz. Přes slibný začátek u svých webových stránek však využívá pouze 2, až ty uživateli nejsledovanější, sociální média a to Twitter a Facebook.

7. Miloš Zeman

Miloš Zeman, jakožto současný prezident se prezidentské kampaně takřka neúčastní a své webové stránky zemanmilos.cz věnuje především výkonu své dosavadní funkce, nikoliv tématu prezidentské volby. Je až překvapivé že Jeho Twittrový účet má přes poslední aktualizaci v roce 2013 úctyhodných 6094 sledujících. Kromě Twitteru využívá také Facebook.

8. Marek Hilšer

Marek Hilšer jako předposlední představený kandidát využívá stejně jako předchozí kandidáti ke své prezentaci především své webové stránky mareknahrad.cz a Facebook profil doprovázený Twitterových účtem.

9. Jiří Drahoš

Jiří Drahoš své působení na sociálních sítích zaměřil především na Twitter, nebo to alespoň prezentuje na svých webových stránkách jiridrahos.cz ale ve svém portfoliu sociálních sítí a například i Facebook.

V níže uvedeném grafu můžeme vidět srovnání počtu sledujících všech kandidátů, a to na sítích, kde jsou kandidáti nejaktivnější, tedy na facebooku a twitteru. Zůstává jen otázkou zda tyto prezentace na sociálních médiích ovlivní prezidentské volby. Na tuto otázku najdeme ale odpověď až na konci ledna 2018.

Zdroj: autoři článku

 

Autoři:

Červenka Tomáš, Horký Robin, Nováková Andrea

Afiliace:

České vysoké učení technické v Praze, Masarykův ústav vyšších studií, Kolejní 2637/2a, 160 00 Praha 6

Použité zdroje:

[1] KIETZMANN, J. H. et al. (2011) ‘Social media? Getserious! Understandingthefunctionalbuildingblocksofsocial media’, Business Horizons. Elsevier, 54(3), pp. 241–251. doi: 10.1016/J.BUSHOR.2011.01.005.

[2] BOUDA, Tomáš. Sociální media [online]. , 6 [cit. 2017-12-17]. Dostupné z: http://www.inflow.cz/socialni-media

Facebook [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: http://www.facebook.com

Twitter [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: http://www.twitter.com

Mirek Topolánek [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: https://www.mirekprezident.cz/

Michal Horáček [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: https://www.michalhoracek.cz/

Pavel Fischer  [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: https://www.pavelfischer.cz/

Jiří Hynek[online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: http://www.hynek2018.cz/

Petr Hannig [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: http://www.petrhannig-rozumni.cz/

Vratislav Kulhánek [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: https://www.kulhaneknahrad.cz/

Miloš Zeman [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: http://www.zemanmilos.cz/cz/

Marek Hilšner [online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: http://www.mareknahrad.cz/

JIří Drahoš[online]. [cit. 2017-12-18]. Dostupné z: https://www.jiridrahos.cz/

 

ZANECHTE ZPRÁVU

Prosím vložte komentář!
Prosím zadejte jméno